alvatimen.blogg.se

Jag är en 15 årig ponnyryttare som driver denna hästblogg. Jag äger en maxad D-ponny som heter Bristo. Bristo är 6 år och alltså en ungponny, han hade aldrig tävlat innan vi köpte honom så här får ni läsa om våran utveckling tillsammans!

Första hoppträningen 2014

Publicerad 2014-01-23 21:18:00 i Allmänt,

Yepp, nu är hoppträningarna igång igen vilket känns jätte skönt. Alla hästarna i gruppen var väldigt pigga, Brisse var seriöst en raket haha, men det fattar man ju efter hoppvilan och att dom inte kan röra sig så mycket i hagarna på vintern. Brisse går ju med broddar på hela tiden nu, så han fick hoppa med boots & magplatta(Zolles gamla.!!), han tyckte att magplattan var lite konstig i början men annars så var det ingen fara direkt!
 
I början av träningen travade vi på en volt med 2 upphöjda bommar. Där var det svårt att hålla kvar hästen i trav, sedan var vi två o två som skulle galoppera på samma bommar och då fick jag till ett lagom tempo där han lyssnade på halvhalterna och hoppade inte av för tidigt på bommen heller.
 
Banan gick ut på att få kontroll på hästen, lite lydnad efter ett långt uppehåll lixom. En sväng som var riktigt svår var det hindret som stod på medellinjen.
 
Är väldigt nöjd! Måste berömma mig själv också ju, jag blev inte frustrerad när Brisse blev sådär pigg utan jag höll mig lugn under hela passet, allt blir mycket lättare då. Tycker att jag red bra förutom att jag blev framåt lutad då och då.. Och det är inte lätt att rida Brisse när han blir så pigg! Min sitts har också förbättrats! Det var dock väldigt ansträngande att få stopp på honom, tog några varv ;).. men han var verkligen jätteduktig!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alva Timén

Jag är en 15 årig ponnyryttare som driver denna hästblogg. Jag äger en maxad D-ponny som heter Bristo. Bristo är 6 år och alltså en ungponny, han hade aldrig tävlat innan vi köpte honom så här får ni läsa om våran utveckling tillsammans..

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela